Wereldkidz Tweesprong is
een Rots & Water school
Een aantal jaren geleden kwamen we als
school voor het eerst in aanraking met het programma Rots & Water. We waren
zo enthousiast, dat we gestart zijn met de teambrede Rots & Water scholing.
Ieder jaar doen we tijdens studiedagen een teamtraining Rots & Water onder
begeleiding van een advanced trainer van het Rots & Water instituut. Zo
blijft onze kennis op peil. Ook zijn er gecertificeerde Rots & Water
trainers die samen de ontwikkelgroep Rots & Water vormen.
Er
is een unieke lessenserie ontwikkeld door de ontwikkelgroep Rots & Water
De lessen Rots & Water worden twee keer in de week structureel in elke
groep gegeven. We hebben de lessen uit de Rots & Watertraining aangevuld
met het eigen aanbod. Daarmee is er ook aandacht voor de executieve functies,
mindfulness en de growth en fixed mindset bij kinderen. We koppelen Rots &
Water ook aan de actualiteit. De trainers begeleiden het team bij het geven van
de tweewekelijkse lessen of als er een extra training nodig is. Bijvoorbeeld
als er in een groep een thema extra aan de orde moet komen.
We
gebruiken de aanpak van Rots & Water regelmatig in sociaal-emotionele
handelingsplannen (SEO-hp)
Deze plannen worden gemaakt als een leerling individueel oefening nodig heeft.
De SEO-Handelingsplannen worden met ouders besproken en er wordt ingezet op
samenwerking. Zo wordt bijvoorbeeld thuis met
hetzelfde thema geoefend of er vindt afstemming plaats over het
beloningssysteem.
Daarnaast
hebben we na schooltijd een unieke serie Rots & Watertrainingen
Deze trainingen zijn ontwikkeld voor kinderen in onderbouw, middenbouw
en bovenbouw. Ze duren 10 weken en worden bovenschools gegeven door onze
specialisten Rots & Water.
Wat
is Rots & Water?
De twee begrippen hebben een eigen betekenis:
●
Rots staat voor stevigheid,
weten wat je wilt, maar kan ook zijn: starheid en te heftige
reacties.
●
Water staat voor verbinding
en communicatie, inleven, onderhandelen, maar kan ook zijn: te
meegaand, geen
grenzen kunnen stellen.
Beide begrippen hebben dus hun sterke en zwakke kanten. De bedoeling is
om van beide de positieve delen te gebruiken.
Bijvoorbeeld: Leren zeggen wat je niet goed vindt en wat je wilt en
daarnaast ook luisteren, open staan en compromissen kunnen maken.
Sommige kinderen hebben in hun ontwikkeling meer rots nodig en anderen
meer water. Belangrijk verschil met alle andere sociaal emotionele methodes is
dat Rots & Water voor 75% bestaat uit doen en voor 25% uit praten.
We oefenen Rots & Water
via oefeningen, dramaspelletjes en rollenspelen
Dit doen we:
●
Voor jezelf opkomen, op
tijd en op een rustige, stevige manier laten merken dat je iets niet of
juist
wel wil
●
Weten wanneer een ander
niet (meer) leuk vindt wat jij doet of zegt; en dan stoppen
●
Goed samenwerken: je eigen
ideeën ook los kunnen laten, meegaan met de ander (water). Of
juist: zelf met
ideeën komen, van je laten horen (rots)
●
Meer zelfvertrouwen hebben
en ook vertrouwen in een ander
●
Rustig blijven als je boos
bent, op tijd merken dat je boos wordt en eventueel een time out
nemen
●
Ruzies voorkomen of
oplossen
●
Zeggen wat je voelt of
denkt
●
Iets voor een groep durven
zeggen of doen.
Ouderbetrokkenheid
bij Rots & Water
De samenwerking tussen school en ouders
is belangrijk om kinderen zich te helpen ontwikkelen. We werken graag samen met
ouders:
●
Via de website vertellen we
over structuur van de school.
●
Op de informatieavond aan
het begin van het schooljaar geven we algemene informatie
●
Bij de startgesprekken
vertellen de ouders de school over hun kind
●
Via het groepsnieuws
vertellen we welk thema de komende maand centraal staat
●
Tijdens onderwijscafé’s
geven we informatie over de Rots & Waterstructuur en doen we
samen met de
ouders Rots & Wateroefeningen
●
Bij de oudergesprekken
wordt de ontwikkeling van het kind besproken en wordt tussen
school en thuis
afgestemd
●
Ouders worden betrokken bij
de extra Rots & Watertrainingen na schooltijd.